"The early church was not just a voluntary association for "religious" purposes. It was rather the New Society, even the New Humanity, a
polis or
politeuma, the true City of God, in the process of construction. And each local community was fully aware of its membership in an inclusive and universal whole. The church was conceived as an independent and self-supporting social order, as a new social dimension, a peculiar
systema patridos, as Origen put it. Early Christians felt themselves, in the last resort, quite outside of the existing social order, simply because for them the church itself was an "order," an extra-territorial "colony of Heaven" on earth (Phil. 3:20, Moffatt's translation). Nor was this attitude fully abandoned even later when the empire, as it were, came to terms with the church."
(Georges Florovsky, Christianity and Culture vol 2, p132)
"Ранняя Церковь не была просто добровольным объединением для «религиозных» целей. Она была новым обществом, даже новым человечеством,
polis или
роlitеuma, истинным Градом Божиим в процессе созидания. И каждая местная община вполне сознавала себя членом всеобъемлющего и универсального целого. Церковь понималась как независимый и самодовлеющий социальный строй, как новое социальное измерение, особая
Systema patriados, как сказал Ориген. Первые христиане ощущали себя в конечном счете совершенно вне существовавшего социального порядка, просто потому, что для них сама Церковь являлась «порядком», своего рода экстратерриториальной «колонией Неба» на земле (Фил.3:20). От этого положения не вполне отказались даже и позже, когда империя как бы пришла к соглашению с Церковью.
(протоиерей Георгий Флоровский, https://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Florovskij/bogoslovskie-stati-o-tserkvi/)
Комментариев нет:
Отправить комментарий